Val Roseg - Rifugio Longoni a späť

30.09.2023
val-roseg-rifugio-longoni-a-spat

Val Roseg - Stazersee - záver Val Fex idem na bajku s batohom na chrbte. Následuje prezliecť, prezuť a zamknúť bajk pri pastierskej stavbe kde poskytujú jednoduché občerstvenie. Dám si colu a informujem staršiu pani Juhotiroláčku že si tu nechávam bajk. Pastieri v Engadine sú už z väčšej časti Juhotiroláci ktorí tu chodia za lepšie platenou prácou ako majú doma.

Potom nasleduje pešia časť výletu. Najprv neznačkovaná divočina do sedla Tremoggia, záver v teniskách po ľadovci, ale pohoda. V sedle prekračujem štátnu hranicu a na talianskej strane ma čaká značka. Po nej prudko dole, ponoriť sa do Val Malenco. Úplne nové výhľady na staré známe kopce. A cieľom je chata, akože ináč. Rifugio Longoni sa nachádza na vysokohorskom traverze vedúcom cez kopce Val Malenca. Tadiaľto vedie viacdňový peší trek okolo masívu Berniny. Doplniť palivo, porozprávať sa s chatárom, ktorý ani poriadne nevedel, kde je Val Roseg (nikdy tam nebol) a potom už to isté naspäť.

Rifugio_Longoni_2450m.

šípka_passo_Tremoggia,_vľavo_Piz_Tremoggia

Pod sedlom cítim, že mám čas aj sily, a tak odbočujem vľavo a zastavujem sa až na vrchole ktorý už poznám zo zimy. Výhľady opäť na všetky strany. Z vrcholu, ktorý sa zrejme volá Caputsch, sú lepšie ako z neďalekého sedla. A potom už len nastaviť autopilota a tou istou trasou späť.

pohľad_z_passo_Tremoggia_na_tal._stranu,_šípka_=_Longoni

Pri alme už nikto nie je. Z diaľky som zaregistroval, ako odchádza auto. Znovu sa prezliecť a prezuť a na bajku nazad tak, ako som prišiel.

Bike-hike-bike. Z Rosegu to zrejme asi ľudia často nechodia. V každom prípade je bajk dobrou pomôckou pre každého, kto by mal záujem niečo podniknúť v závere doliny. Značkované trasy tu síce nie sú, ale zato divočina hej - a tú ja mám rád...

Dokopy som ten deň nastúpal 2300 výškových metrov, taká pohodová celodenná aktivita to bola.