Skialp Julierpass: Piz Lagrev 3165m.

11.03.2014
skialp-julierpass-piz-lagrev-3165m-

Švajčiarsko - Engadin - Julierpass

Piz Lagrev je najvyšší vrch rovnomennej skupiny, hovorí knižný skialpový sprievodca. Táto skupinka vrcholov sa nachádza na južnom okraji cesty vedúcej cez Julierpass. Ideálnym východiskom na túry sú početné parkoviská popri ceste.

Piz Lagrev je zrejme najpopulárnejším ski-kopcom celej oblasti. Je to pre jeho dostupnosť, ideálny nástup od parkoviska, ale predovšetkým pre parametre túry: cca tisíc výškových metrov vedie cez svahy s ideálnym sklonom a geniálnou severovýchodnou orientáciou. Na tejto túre je takmer vždy prašan, a rovnako aj takmer vždy prešliapaná stopa.

Hneď od parkoviska  na mieste zvanom Alp Guglia sa začína terén dvíhať a stopa vedie popri veľkých balvanoch svahom hore. Nasleduje traverz vľavo, až prídete na úpätie Piz Polaschin a tu sa serpentínami stopa tlačí doprava hore. Pokračuje sa miernym chrbtom hore, až sa ocitnete v prostriedku kotlovitej doliny. Niečo tu chýba... Áno, z ľadovca už veľa neostalo, ale aj tak ten zvyšok tvorí prírodne chladenú zjazdovku, po ktorej sa dostanete až do sedla k malej meteorologickej stanici. Tu pre mnohých túra končí. Za dobrých podmienok sa dá pod sedielkom ísť viac vpravo na hrebeň a po ňom na vrchol. Aj podľa sprievodcu tu lyžiarska túra zvykne končiť. Po hrebeni sa však dá pokračovať ďalej. Pozor ale, všade sú nebezpečné preveje. Západná stena je vysoká a kolmá!

po_výstupe_chrbtom,_v_strede_kotla

Na tretí pokus o tento kopec sa za dobrých podmienok zastavujem až na vrchole. Záver už idem peši. Z vrcholu sú nádherné výhľady na všetky strany. Po návrate k lyžiam nasleduje tisíc výškových metrov krásneho zjazdu v prašane.

Pozerám sa po okolí. Dnes mám konečne dobré výhľady. Tento kopec by bolo možné skombinovať s ďalšími: Piz Polaschin, Piz de las Coluonas... Ale to už by bola túra, ktorá v sprievodcovi zaznačená nie je... :)

Ešte jedna rada: Táto túra sa dá ísť takmer vždy, dva razy som bol pri meteostanici vo veľmi zlom počasí. Pri zjazde totiž stále je nejaký ten kontrast so skalami... Prešliapaná stopa je takmer vždy. A ešte posledná rada: počas pekného víkendu by som sa tejto túre radšej vyhol... Však je tu predsa toľko krásnych ďalších cieľov...

Fotky Skialp Julierpass: Piz Lagrev 3165m.