Piz Minor a Monte Breve v chudobnej zime

03.03.2023
piz-minor-a-monte-breve-v-chudobnej-zime

29. januára tejto zimy štartujem opäť z parkoviska pri Lagalbe. Tentoraz idem so širšími lyžami Jaeger Ogso. Zlé snehové podmienky a kôra ma prinútili vytiahnuť najťažšie zbrane...

Najprv vyšliapem po dobrej stope priamo hore na Piz Minor, teda jeho západný vrchol. Z neho lyžujem dole, sneh riadne rozbitý. Pomotám sa ešte v okolí, z bezmenného kopčeka pofotím výhľady a pustím sa dole do Val da Fain.

Tu pri v zime zavretom salaši opäť nalepím pásy a tentoraz šlapem do sedla Chaschauna. Tu som bol iba raz v lete na bajku. Z kopčeka v sedle fotím výhľady na rovnomennú dolinu a jej nedotknuté panenské svahy. Pre každého a odvšadiaľ je to tu moc ďaleko.

obidva_dnešné_vrcholy_Minoru

Zlyžujem nazad do Val da Fain a v závere zjazdu už výhodne traverzujem pod Monte Breve. To je totiž môj ďalší cieľ. Z protisvahu som zazrel stopy a rozhodujem sa situáciu využiť. Prvý krát som bol na tomto kopci koncom minulej zimy.

Využijem pomerne dobrú stopu a zanedlho sa už kochám výhľadmi z dominantného hraničného kopca medzi Livignom a Engadinom. Zjazd síce nie je bohviečo a miestami sa trápim v kôre ale za chvíľu už traverzujem údolie nad salašom. Opäť nalepím pásy a ako som si už dopredu naplánoval znovu ma čaká Minor tentoraz východný vrchol.

dole_je_Alp_d_aFain,_šípka_vľavo_sedlo_Chaschauna_a_vpravo_Monte_Breve,_žltá_Piz_Cantun_známy_z_predošlého_článku

Na ňom už zisťujem že slnko pomaly zapadá a tak ani nefotím len vo vetre stiahnem pásy a jazda nazad severným svahom smerom Val da Fain. Nezjazdujem však až dole ale na úrovni traverzu opäť nalepujem pásy (dnes 6x) a mierim si to späť ku hrebeňu piz Alv. Pôvodne som sa zamýšlal aj nad vrcholom ale čas je pokročilý a tak sa zastavím asi v strede výstupu. Skontrolujem, že nastúpané metre spoľahlivo prekročili hranicu 3000. Zlepím pásy dnes už posledný raz a zjazdujem dole do Val Minor a následne ňou až ku autu na parkovisku pri spodnej stanici lanovky.

3026v.m._6:46hod._27,4km

Všetky výpady tejto sezóny ktoré som v týchto končinách urobil som dnes zúžitkoval do jednej parádnej túry. Počasie bolo výborné snáď na slnku až moc teplo. Sneh tiež riadne rôznorodý podľa toho na ktorú stranu bol otočený svah...

Zatiaľ najlepšia túra tejto na sneh veľmi chudobnej sezóny...