Skialp Val Roseg: Piz Tschierva ako TOP klasika

29.01.2021
skialp-val-roseg-piz-tschierva-ako-top-klasika

Švajčiarsko - Berninské Alpy - St.Moritz - Pontresina - Val Roseg

Zo skialpových možností v doline patrí túra na Piz Tschierva (3546m.) medzi tie najväčšie klenoty. Veď už pri pohľade v smere zo zjazdoviek Corvatschu na ten majestátny vrchol si ťažko predstaviť, že sa chodí s lyžami až na vrchol. Tá výstupová trasa je totiž pri pohľade zo západu ukrytá a vedie presne z opačnej strany. Samotná túra je veľmi pestrá. Začína šlapaním po rovine, v ideálnom prípade sa dá pomôcť bežeckou stopou. Z nej sa neskôr odbočuje doľava a cez zamrznutý potok sa začína stúpať popri moréne až ku chate Tschierva. Začiatok vedie cez riedky lesík a potom už výstupová trasa kopíruje letný chodník ku chate vedúci akýmsi válovom. Občas ho vyplnia lavíny ale na tých slnečných svahoch Tschiervy sa nezvykne ukladať veľa snehu, ten je aj túto zimu hlavne na svahoch východných previaty zo západu.

niekde_v_strede_výstupu

Nad chatou začína klúčový úsek celého výstupu. Kopírujúc letnú trasu je potrebné výjsť hore úzkym hrdlom kde je v lete skalný prah s vodopádom. Po jeho prekonaní následuje pomerne strmý svah, Po pár otočkách pod skalnou stenou následuje traverz vpravo a tu je druhý klúčový úsek. V lete potok v zime tu býva na ľade návej snehu. Po jeho prekonaní sa už ocitneme v pomerne bezpečnom svahu. V akejsi dolinke kde býva aj najkrajšia lyžovačka.

výstup_na_Tschiervu,_s_lyžami_až_na_vrchol,_foto_z_Morteratschu_archív_M.B.

Z nej vychádzame hore do miernejšieho terénu. Neskôr pokračuje výstup stále sa zmenšujúcim ľadovcom medzi vrcholmi Morteratsch a Tschierva. Z letných pobehov viem, že tu nie sú trhliny ktorých by sa na lyžiach trebalo obávať. Obvyklá trasa výstupu vedie až dozadu po ľadovci a tu sa zvrtneme takmer do protismeru a strmším svahom sa traverzom vyšvihneme na hrebeň. Zvykne to tu byť vyfúkané a tvrdé. Haršajzne sa tu obyčajne uživia. Mačky pri výstupe normálkou nepoužívam a pri dvoch výstupoch tejto sezony som ich nemal so sebou.

Piz_Tschierva_3546m.

Po prekonaní tohto traverzu výstup pokračuje už hrebeňom až na vrchol. Držíme sa pravej strany hrebeňa. Zvykne to tu byť od vetra miestami dosť vyfúkané. Na vrchole nás za námahu a prešlapávanie stopy odmenia netuctové výhľady na ... tucty vrcholov :)

Samozrejme popri tejto normálke popísanej v článku Piz Tschierva aj s okolím ponúka viaceré varianty, tu už je ale potrebná ozaj stabilná snehová situácia, v tomto kúte sa v zime prakticky nikto nepohybuje a až koncom zimy a na jar sa tu občas niekto objaví...

foto: Mirko Gottlieb a autor

podrobné údaje + GPX na mojej strave, pozri dole.

Fotky Skialp Val Roseg: Piz Tschierva ako TOP klasika

RE: Skialp Val Roseg: Piz Tschierva ako TOP klasika
sherpa 29.01.2021
super tura, dokonca dost raritna aj s partakom! vyslo vam krasne pocasie, na spomienky treba odlozit na cestne miesto na policku.