Skialp Val Roseg: Piz Gluschaint 3594m.

26.01.2015
skialp-val-roseg-piz-gluschaint-3594m-

Švajčiarsko - St.Moritz - Berninské Alpy - Val Roseg

Žiarivý - žiariaci, tak býva nazývaný najvyšší bod v hrebeni Sella, ktorý ohraničuje záver Val Roseg. Piz Gluschaint vytvára predovšetkým pri pohľade z Pontresiny a z Val Roseg výraznú pyramídu. Pohľad na neho spolu s veľkolepým okolím je úchvatný. Zvyknú ho obdivovať početní návštevníci údolia Val Roseg. Pre prakticky všetkých z nich sa tento obdiv aj skončí pohľadom z diaľky zo slnečnej terasy reštaurácie hotela Roseggletscher.

Výstup na Piz Gluschaint vedie totiž zložitým ľadovcovým terénom bohatým na veľké trhliny. Tie sa s pohybujúcim sa ľadovcom menia a v podstate určujú či sa a v ktorom období dostanú ľudia na vrchol alebo nie.

Timea, ktorá pracovala dve zimy na chate Coaz 2610m. len skonštatovala: za toto obdobie na vrchole stálo nie viac ako 15 ľudí.

La_Sella_3584/64m.,_Gluschaint_3594m.,_Muongia_3415m.,_Caputschin_3386m._

Zima 2013/14 priniesla do Engadinu rekordnú snehovú nádielku. Trhliny boli poprikrývané snehovými mostíkmi a tak podmienky pre výstup boli nezvyčajne dobré. 18.marca sme využili príležitosť a podarilo sa nám vystúpiť na Gluschaint z chaty Coaz. Počasie tu určuje podmienky a v deň výstupu tomu nebolo ináč. Najprv hustá hmla, potom silný vietor ale nakoniec na vrchole už bolo počasie prívetivé.

Mali sme výhodu už prešlapanej stopy na ľadovci, pomedzi trhliny sme však aj tak už postupovali naviazaní na lane. V závere výstupu sme nechali lyže pod kopcom a mixovým terénom (2+/3) v ktorom sa zachovali stopy po naších predchodcoch sme vystúpili na hrebeň vedúci na vrchol. Pri zostupe sme použili osadený zlaňák, 20 metrové lano nám stačilo.

V zjazde rozbitým terénom sme už pomedzi trhliny, ktoré sme si obzreli pri výstupe lyžovali bez lana. Výstup na vrchol od chaty Coaz trvá cca 4 hodiny. Prevýšenie 880 v.m.

Ideálne obdobie na výstup je počas jarnej skialpinistickej sezóny, keď je chata otvorená - Marec/Apríl

Chamanna Coaz

foto: Timea,Martin

Fotky Skialp Val Roseg: Piz Gluschaint 3594m.

RE: Skialp Val Roseg: Piz Gluschaint 3594m.
sherpa 26.01.2015
no parada! super podmienky, fotky aj ucastnici zajezdu.