Skialp Val Roseg: okolo Corvatschu

12.01.2022
skialp-val-roseg-okolo-corvatschu

Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Val Roseg - lyžiarske stredisko Corvatsch

Po predošlých dvoch dňoch, keď som prešliapaval stopu a robil prieskum na oboch stranách masívu Corvatschu, dnes prišiel pokus konečne to zokruhovať. K tomuto rozhodnutiu som dospel po veľmi dôkladnej úvahe, vychádzajúcej z aktuálnych podmienok. Snehu je pomenej, nedá sa ešte všetko a tento okruh som na lyžiach ešte nikdy nešiel, a tak motivácia nechýbala.

Dni sú ešte pomerne krátke, aj keď o hodinu dlhšie ako doma na Slovensku. Plán bol použiť včerajšie stopy, trošku natiahnuť krok a do Val Fex sa prehupnúť cez sedielko v hrebeni pod Chaputschinom. Hneď na začiatku som sa rozhodol, že to bude tento raz bez vrcholu. Na Chaputschin sa nechodí s lyžami a ja som sa chcel sústrediť na šliapanie a prejsť okruh na pohodu. Zajtra šliapacia šnúra pokračuje...

Val_Roseg_a_stopa_sa_kľukatí_pomedzi_kamene

Všetko vyšlo na výbornú a ja som už v úvodnom stúpaní do Georgyscharte s použiťím mojej stopy zo včera vyšliapal takmer o 20 minút rýchlejšie. Samozrejme vietor miestami stopu zafúkal, ale pomohol som si aj tak výdatne.

Val_Roseg,_červenou_môj_postup

Po prvom zjazde a traverze som nalepil pásy druhýkrát a opäť si hodný kus pomohol včerajšou stopou. Tu už ale prišiel čas odpojiť sa z nej a začalo sa prešliapavanie novej v panenskom prašane. V traverze ma čakal ešte jeden krátky zjazd, pásy rýchlo dole a zase nalepiť, a už som šliapal smerom na ľadovec pod Chaputschinom. Ten je aj v tejto snehovej biede výborne zasnežený. Nasledovalo už známe sedielko, cez ktoré som sa prehupol na slnečnú stranu. Využil som nalepené pásy a ešte som šliapol kúsok až pod vrchol. Na tomto mieste je Skidepo, ďalej sa už chodí bez lyží.

sedielko_pod_Chaputschinom,_otáčam_a_lyžujem_na_stranu_Val_Fex

Pofotil som, zlepil pásy a zlyžoval smerom k jazerám pod Furtschellasom. Mal som veľké šťastie, boli tam stopy a neskôr som aj dobehol dvoch skialpinistov, vracajúcich sa z Chaputschinu. Na túru nastúpili pomocou lanovky na Furtschellas. Vďaka ich stope som sa cez planinu okolo jazier dostal rýchlo a oveľa ľahšie, ako keby som musel šliapať stopu sám.

mám_šťastie_na_stopu...

Pri hornej stanici sedačky som strhol pásy a nasledoval úsek, kde som si pomohol zjazdovkou. Vtýchto dňoch je takmer prázdna, nie som proti... Traverzol som šusom, trošku som pokárvoval a o chvíľu som už zas naliepal pásy. Dnes piatykrát.

pohľad_späť_už_tesne_pod_stanicou_Furtschellas,_červená_sedielko_kde_som_sa_otáčal

Čakal ma posledný výšľap do Fuorcla Surlej. Záver už som išiel v tieni. Slnko pomaly zapadalo. V chladnom vánku som poslednýkrát strhol pásy, spravil fotku, napísal smsku a zjazdoval rozbitým a ufúkaným terénom dole do Rosegu.

Parádny okruh na tento dátum mám za sebou. Trvalo mi to 6:30 hod., nastúpal som 2681 m, prešiel 27 km.