Skialp Julierpass: okruhom cez Surgondu

05.02.2023
skialp-julierpass-okruhom-cez-surgondu

Táto zima v Engadine je zatiaľ na sneh skromná a sneh chýba, samozrejme o to viac je potom krásnych slnečných dní. Kvôli obmedzeným možnostiam vyrážam opäť z Julierpassu do doliny Agnel. Prašan, ktorý tu bol pri minulej návšteve sa zmenil na ufúkanú dosku, pri lyžovaní s prebárajúcou sa kôrou. Čiže lyžiarsky pôžitok dnes moc nebude a tak si dám aspoň lyžiarsku turistiku.

Prechádzam celou dolinou až do rovnomenného sedla Agnel. Tadiaľto sa chodí aj na chatu Jenatsch ktorá je ale ešte o tomto čase zatvorená. Napriek slabším snehovým podmienkam sedlo nie je vyfúkané dohola ako sa tu zvykne stať a tak lyžujem na druhú stranu prakticky zvrchu. Pri zjazde smerom ku chate je celkom dobrá snehová istota, zažil som už aj tu horšie.

Val_d´Agnel

Nejdem na chatu ale odbočujem doprava smerom do Val Bever. Vyhýbam sa lavínovým pasciam na severných svahoch Traunter Ovas. Kedysi som tu videl veľké lavíny. Prekračujem potok a na bezpečnej strane sa v zjazde dostávam na križovatku dvoch dolín. Nalepím pásy a následuje druhý výšlap dňa. Staršia stopa čoskoro zmizne a tak musím prešlapávať novú.

záver_doliny_Val_Bever

Pri šlapaní obdivujem výhľady a spomínam na túry v týchto končinách. V hornej časti kotla ktorý vytvára záver doliny sa rozhodujem, že nepôjdem do Fuorcly Margun ako som plánoval ale cez Fuorclu Traunter Ovas zozadu po zvyškoch ľadovčeka vystúpam na Piz Surgonda. Dominantný vrchol oblasti s krásnymi výhľadmi.

vľavo_Piz_Bever_3229m._prostredný_Piz_Suvretta_3143m._a_vpravo_Fuorcla_Suvretta_2966m.

Z vrcholu obdivujem inverziu a púšťam sa do zjazdu smerom preč od nasúvajúcej sa oblačnosti. Tretí výšlap smerujem do Fuorcly Camuotsch kde sa rozhodujem, že stačí, nebudem v tej kôre skúšať lyžovať z vrcholu nad ňou. Zlyžujem popri výšlapovej stope a nalepím pásy na štvrtý výšlap.

pri_štvrtom_výšlape_sa_vraciam_pod_Surgondu_a_fotím_si_pohľad_na_Piz_Julier

Vrátim sa pod Surgondu kde zhodnotím, že šlapacej turistiky nadnes stačí. Nasúvajúca sa oblačnosť od Bivia znamená riziko prudkého sa zhoršenia viditeľnosti. Zlyžujem dolinou Agnel späť ku autu.

štvrtý_výšlap_ukončujem_na_hrebeni_pod_Surgondou,_v_pozadí_vpravo_P_3000_

Pokochajte sa fotogalérkou v ktorej je názorne ukázané ako vyzerá na sneh chudobná zima v Engadine.