Julierpass a Bernina - raj pre horalov

23.01.2021
julierpass-a-bernina-raj-pre-horalov

Objavili sme klenot. Malý ale krásne vybrúsený. Zmenšeninu masívu Mt.Blancu, trochu nižšiu a trochu bližšiu - Masív Bernina - Rhétske Alpy, kanton Graubunden, Švajčiarsko. Oblasti dominuje najvýchodnejšia 4000ovka – Piz Bernina 4049 m. Piz v tejto oblasti znamená vrchol, ľadovec je tu vadret, ova tu znamená potok. Zvláštne mená tu majú aj kopce - Palü, Zupó, Morteratsch, Corvatsch. Iný kraj iný mrav. Ale čo je podstatné pre vyznávačov zimy – majú tu sneh, veľa snehu a kvalitného prachového a tiež veľa možností jeho konzumácie. A práve to sme tam boli objavovať.

FREERIDE

Pre tzv. "nešlapačov" je tu ideálna možnosť využiť lanovky na vrcholy Diavolezza 2 972 m a Piz Lagalb 2 958 m. Prašan sa dá "konzumovať" na dennej báze v blízkosti zjazdoviek a ich širšom okolí. Koľko hlava ráči respektíve koľko dovolia stehná. Zjazdy končia až v údolí o 900 m nižšie. Dávam tomu tri – maximálne štyri. Roky? Nie. Jazdy. Denne. Budete mať určite dosť. Na další deň samozrejme opäť a znovu.

FREETOURING

Presúvame sa zo strediska na svahy úplne panenské. Sklony úplne pohodové, sneh veľmi kvalitný. Je potrebné stratiť teda zlyžovať 200-300 výškových metrov, nalepiť pásy, skontrolovať lavínovku a vyšlapať si do vzdialenejšieho okolia. Skúsili sme, nikoho sme nikde nestretli, "skonzumovali" pár nepokreslených žľabov a poobede sa vrátili do strediska. Zjazdovkou alebo freeridovým terénom na dorazenie dole 900 metrov na vláčik. Bomba. Naše stehná si ale mysleli opak.

SKIALP

Začíname v blízkom sedle Jullierpass. Aktivita „car-to car“ čiže topánky obúvame aj vyzúvame na parkovisku. Ideálne pre pohodárov obľubujúcich dlhé údolia, lyžiarsky nenáročné zjazdy a výhľady na všetky strany. Každý deň iný smer, iné údolie, iné sedlo a iný vrchol. V diaľke vidno stádo kozorožcov ktoré vyrušila malá skupinka skialpinistov. Ináč len sneh a skaly. Drsno-krásna alpská divočina. Pre extrémistov je tu aj druhá možnosť a to rýdzi skialpinizmus alebo ski-mountaineering.

Skoré vstávanie, výšľap ľadovcovým údolím, preraziť si stopu, preštrikovať pomedzi trhliny a seraky, dosiahnuť vrchol. My sme zvolili Piz Palü 3 900m. Povinná ľadovcová výbava a horolezecké náradie nutné. Záverečné metre s cepínom v ruke, s mačkami na nohách, lyže ostali v sedle. Ale tie výhľady sú pre bohov. Smerom na východ identifikujeme Ortler, smerom na západ tušiť skupinu Monte Rosy. Kopce sa tu výškou blížia k 4000om, výhľadom naozaj nič nebráni. Dobrá kondička je nutná, prevýšenia môžu dosiahnuť aj 2000 metrov denne. Treba tiež vedieť ovládať lyže aj v strmšom a technickejšom teréne. Aktivita len pre skúsených.

HOROLEZECTVO

Ak má niekto ambície horolezecké tak famózny hrebeň Bianco Grad na Piz Bernina alebo žulové bigwally v neďalekom Bergeli čakajú ideálne na letnú sezónu. V zime je tu naozaj zima.

BEŽNÉ FUNGOVANIE

Bezproblémové. Len si treba niečo priplatiť. Horské vláčiky ktoré chodia naozaj presne, kvalitné lanovky chodia tiež načas, chaty v každej doline, podrobné mapy ktoré sú presné a tiež tam majú presné predpovede počasia. Nám tá naša vyšla na 100 % - 2 dni pod mrakom, 3 dni 100% slnka, teplota -23 až -17°C. Naozaj sme si to tam užili. Jednoducho Švajčiarsko!

PRAKTICKÉ INFO

Diaľničnú známku pre Švajčiarsko netreba. Pred Landeckom stačí zísť z Rakúskej diaľnice a údolím rieky Inn sa dostanete až do St. Moritzu, centra tejto oblasti. Je tu veľa možností ubytovania od luxusných hotelov cez penzióny až po útulné kempy s celoročnou prevádzkou. My sme zvolili fungovanie v karavane. Spanie na parkoviskách je zakázané a všade sú kamery (príslušník sa určite dostaví, vyskúšali sme si to na vlastnej koži). Platí sa tu švajčiarskym frankom ale takmer všade berú platobné karty. Ideálnym obdobím na lyžiarske aktivity je druhá polovica zimy a jar. Pre lezecké aktivity letná sezóna. Pri túrach s prechodom cez ľadovce prvá polovica leta.