St. Moritz MTB: Veľký okruh cez Livigno

23.08.2013
st-moritz-mtb-velky-okruh-cez-livigno

Je to už pár rokov, čo som sa z vrcholu Carosella nad Livignom pozeral na strmé serpentíny, vedúce ku chate Casana. Za hrebeňom nad ňou sa už rozprestiera bajkpark s názvom Švajčiarsko. Už vtedy som zatúžil spoznať, čo tak asi bude za tým hrebeňom, ohraničujúcim obzor...

Za pár rokov:

Zjazdujem dole Val Roseg. Ranné lúče už hrejú. Cez voľný deň v žiadnom prípade nehrozí skoré ranné vstávanie. Napájam sa na cyklotrasu, vedúcu údolím Engadin, a pohodlne sa po rovine približujem k môjmu cieľu: doline Chaschauna. Toto dlhé údolie, hraničiace so švajčiarskym národným parkom, by ma malo doviesť až na hrebeň, za ktorým sa už rozprestiera Talianske Livigno.

Kúsok za osadou S-Chanf prechádzam popri parkoviskách, ozdobených parkovacími automatmi, a začínam pozvoľne stúpať po kvalitnej štrkovej ceste. Chvíľu to trvá, kým popredbieham všetkých turistov s kočíkmi, a môžem si už nerušene vychutnávať divokú prírodu.

Štrková cesta ma dovedie až k salašu. Tu, pri kravínoch, končí. Ďalej vedie už len úzky chodníček. Pozorujem v diaľke strmý svah s vyrezanými ostrými serpentínami. Čaká ma poriadna tlačenica, na alpských bajkových túrach normálna to vec.

Val_Chaschauna

To tlačenie nakoniec nebolo až také zlé. Bajk sa dal pekne tlačiť, kolesá sa točili. V opačnom smere pekný a plne zjazdný zjazd. Množstvo bajkerov v protismere však kráčalo peši aj dole kopcom... Škoda.

V sedle si dávam zaslúženú pauzu, vychutnávam si výhľady smerom na Livigno. Zjazd smerom do Livigna je zaujímavý len v hornom úseku po chatu Casana, odtiaľto už vedie strmá štrková prístupová cesta.

Livigno ako také už opisovať nebudem. Článkov o tejto oblasti je tu už neúrekom (odporúčam kliknúť na oblasť LIVIGNO).  Samozrejme už viem kde majú super zmrzlinu, zastavím sa aj na trojuholník pizze a za mierneho dažďa vyrážam po asfaltke smerom ku švajčiarskej hranici. Na začiatku stúpania, v miestech odkiaľ už je vidieť Forcella Livigno, odbočujem z asfaltky. Čaká ma druhý dnešný výšľap, druhá tlačenica.

La Stretta, sedlo na hranici medzi Švajčiarskom a Talianskom. Aj o tomto mieste sa tu už písalo. Tentoraz musí ísť bajk miestami aj na chrbát. Prší a fúka vietor. Nevadí, som oblečený dobre. Vychutnávam si krásny deň. Zjazd dolinou Val da Fain je celý zjazdný. Klasický scenár: najprv pekný singltrail a od salaša štrková prístupová cesta.

Dážď šiel opačným smerom a tak si ešte vychutnám singltrail popri asfaltke. Najkrajší úsek je nad osadou Morteratsch. Odtiaľto sú pekné výhľady na rovnomenný ľadovec a na masív Berniny.

Pekný a hlavne dlhý okruh sa chýli ku koncu. Pokreslil som ďalšie biele miesta na svojej mape... Ešte obligátne stúpanie do základného tábora vo Val Roseg - a je to vybavené.

Fotky St. Moritz MTB: Veľký okruh cez Livigno

Peter 23.08.2013
Zdar Martin. My sme to isli v opacnom smere a tym padom to bolo cele zjazdne.

martin 23.08.2013
caw Peťo. no vidíš, ja už mám taký zvyk - celý život v protismere :))

marian surnicin 25.08.2013
mozem len potvrdit, ze opacne je to lepsie. zjazd z la stretta je brutalle - velmi narocny, ale vsetko sa tam da zozjazdovat. okruh paradny. ten zjazd z casana do CH je skor lahsi, rychly, pozitkarsky...

miro (pracavalpach@gmail.com) - 15.09.2013
opacne urcite nie!! la stretta neni zjazdna cela a tlacit bike ku chate casana tiez nieje v auguste ziadne terno. jedina vyhoda je luxusny zjazd do doliny Chaschauna.ale potom vyslap celym engadinom asfalltkou a taktiez ku diavoleze.ja by som urcite smer nemenil...

mates 14.10.2013
tiez si myslim ze v opacnom smere je to lepsie, la stretta totiz nie je zjazadna pre pozemstana ani zpolovice a chaschauna sa da na svajciarov zjazdit, steroidovi maniaci to aj vyslapu od livigna. Inak rada pre tych ktori robia okruh z livigna: V doline chaschauna asi 1km pod salasom je odbocka dolava na singel ktory sa neskor napoji na cestu veducu po lavej strane udolia, z ktorej sa da v nizsich castiach znova odbocit dolava na celkom dlhy lesny singel ktorym sa da vyhnut neprijemnemu asfaltu v doline. Slapat do ustia doliny val da fain sa da opat sotolinovym singlom z pontresiny. A chutovka na zaver, po zjazde z La Stretty par km pred livignom sa da z turistickej cesticky odbocit doprava na udolny slapaci singel ktory sa neskor napoji na singel z doliny val de mine. Zabavny park livigno :D

marians (marian.surnicin@gmail.com) - 04.07.2016
Chlapci, ja som dal zjazd z la stretta do livigna celý v sedle, takze premna plné zjazdna chutovecka. A takisto aj vyslap z livigna na chatu Casana.