Skialp Julierpass: Piz Jenatsch 3250m.

02.03.2015
skialp-julierpass-piz-jenatsch-3250m-

Švajčiarsko - Engadin - Julierpass

Skialpinistické možnosti v okolí Julierpassu 2284m. som tu popisoval už vo viacerých článkoch. Jednoducho tá variabilita túr nemôže nechať žiadneho skialpinistu chladného. Aby som to zobrazil ešte detailnejšie a do hĺbky, tak popíšem ďalšie možnosti.

19.02.2015 Vyrážam od auta zaparkovanom na bezplatnom parkovisku v ústí doliny Val d´Agnel. Parkovisko 2205m sa nachádza kúsok pod Hospizom v smere na Bivio. Štartujem o pol desiatej, februárové rána sú chladné. Podmienky sú výborné, perióda krásneho počasia urobila svoje. Prešlapanou stopou sa dostávam do sedla Fuorcla d´Agnel 2986m., hlavným spojovacím bodom s chatou Jenatsch. Nezliepam pásy, zo sedla spravím traverz doprava a potom sa otáčam a traverznem do stopy vedúcej do sedla Da Flix.

Ušetril som trochu času a energie a už stúpam dnešným druhým výšlapom, zakrátko som v sedle a pokračujem vpravo po hrebeni. Minulý rok som tu lyžoval dole, snehu bolo dosť, tentoraz musím jeden úsek dávať lyže na batoh. Na vrchol Tschima da Flix 3301m. však už znovu šliapem na pásoch. Výborné počasie a super podmienky. Nie je žiadny hlboký prašan ale zato sa dá postupovať rýchlo a tak si môžem dať aj dačo dlhšie...

prvý_výšlap_do_fourcla_dAgnel_z_parkoviska_pod_Hospizom

Na vrchole Tschima da Flix odliepam pásy. Prvé metre zjazdu na opačnú stranu sú strmé, potom sa už dostávam na širokú pláň. Vlnky vyfúkané od vetra mi sťažujú lyžovačku ale zakrátko sa dostávam na začiatok stúpania na Piz Calderas 3397m., najvyšší vrchol horskej skupiny d´Err. Výstup si pamätám z minulého roku a aktuálne podmienky viem od Mira, ktorý tu bol nedávno. V závere si dávam na vyfúkanom tvrdom snehu mačky a s lyžami postupujem na vrchol.

Tentoraz tu je pokoj a bezvetrie, vychutnávam výhľady a pripravujem sa na zjazd. Môj ďalší cieľ som si pekne obzrel z vrcholu. Ešte som tam nebol ale nie je to pre mňa novinka. Ten impozantný JZ svah Piz Jenatsch 3250m. som si dobre poobzeral už minulý rok. Na rozdiel od celej predošlej túry nie je uvedený v skialpovej mape, ktovie prečo.

Zjazdujem z Calderasu, na jeho vrchol mi to od auta trvalo len niečo málo cez 4 hodiny. Šetril som s časom, budem ho potrebovať. Zjazdujem krásnym svahom smerom ku chate Jenatsch. V údolí sa však odpájam od stopy a traverzujem vľavo. Tu vedia výstupová stopa na Piz d´Err, ktorú poznám z minulého roku. Kúsok idem po nej a potom odbočujem vpravo. Potrebujem sa dostať k úpätiu Piz Jenatsch.

zjazd_z_Tschima_da_Flix_smerom_na_Calderas,_šípka_ukazuje_neskorší_zjazd_dole

Teraz už šliapem stopu sám. Je to úplne iný pocit, keď musím trasu vyberať sám. Každý prevej, každý nafúkaný vankúš, každý strmý svah je potrebné poriadne pozrieť a vybrať ten správny smer. Prichádzam pod svah. Je to taká vyrovnaná 40dsiatka, vyše 400v.m. vysoká. Púšťam sa do nej na pásoch, zakrátko vyťahujem haršajzne a pokračujem takto ďalej. Na pešo by to nešlo, borí sa to, bez haršajzní by to tiež nešlo, lyža miestami neprerazí kôru a povrch je tvrdý.

Stúpam hore a snažím sa vyhodnocovať situáciu. Svah vyzerá byť dosť pevný, však bolo dlhé obdobie pekného počasia. V závere sa pristrmuje aj pritvrďuje, podarí sa mi výjsť až do sedielka pod vrcholom na lyžiach. Som spokojný, výzva v skialpe nemusí byť vždy len dole kopcom... Dávam dole haršajzne, obúvam mačky a lyže idú na batoh. Tieto úkony robím mechanicky, s pomocou tej správnej výstroje a batohu mi to trvá chvíľku a môžem pokračovať ďalej.

Čaká ma ľahké lezenie po mixovom hrebienku na vrchol. O chvíľu som hore. Piz Jenatsch je pre mňa novinka, ostatné dva vrcholy dnešného dňa si ma pamätajú z minulého roku. Viem, že naspäť by ma čakal pekný zjazd ale túžim sa pozrieť na druhú stranu kopca. Malo by sa dať tadiaľ zostúpiť. A chcem si obzrieť ďalší kopček - Piz Laviner.

Piz_Jenatsch_a_trasa_výstupu_na_pásoch_s_haršajzňami

Zostup severnou stranou mi celkom dáva zabrať, zostupujem sypkým snehom, mixovým terénom asi do polovice, odtiaľ to už ide na lyžiach. Musím však veľa traverzovať a hľadať ten správny smer. Dobrým rozhodnutím bolo nakoniec traverzovať ku západnému hrebeňu, ktorý pokračuje na Piz Laviner. Ten si už nechám na budúce, na dnes stačilo.

Traverzujem severný svah Piz Jenatsch smerom dole do doliny. Viem, že tadeto by som sa mal dostať na chatu Jenatsch. Napájam sa na stopu, po nej to už je opäť jednoduché. Vynáram sa pod chatou, nalepujem pásy a prichádzam ku chate s poslednými lúčmi slnka.

Na chate Jenatsch 2621m. je kľud, zopár ľudí. Chatár, s ktorým som sa pred rokom trochu porozprával si ma pamätá... Dokonca aj moje meno... som v šoku :) tu to teda funguje asi ináč ako v staničnej krčme :))) Po príjemnej hodinke na chate je čas sa pobrať naspäť. Výšlap ku Fuorcle d´Agnel trvá asi hodinku, v tieni a chlade. Tu si ešte vychutnám ako zapadajúce slnko osvetľuje končiare nad Julierpassom a zjazdujem dlhou dolinou k autu. Prichádzam ku nemu o šiestej. Ešte je vidno. V týchto končinách si človek užije o hodinku denného svetla viac ako doma v Tatrách...

Dĺžka túry 8:30 hrubého času, cca 2700v.m. V článku sú použité aj fotky z minulého roku.

Pre tých, ktorí by mali chuť na nejaké aktivity v tomto skialpovom raji, s množstvom ľahkých a stredne ťažkých túr sú tu dve najdôležitejšie adresy:

Chamanna Jenatsch

Julier Hospiz La Veduta

Fotky Skialp Julierpass: Piz Jenatsch 3250m.

RE: Skialp Julierpass: Piz Jenatsch 3250m.
sherpa 02.03.2015
Martin, super clanok ale chybne si ho zaradil do skialp SVK {pozri webadresu}. lebo kebyze toto je to slubovane Svajciarsko tak uz mozeme rovno vsetci ist na dochodok a uz iba lyzovat. ;-) dufam, ze si dobry vizionar.

martin 02.03.2015
Sherpa diky za opravu aj s vtipným komentárom :)