<< Zoznam článkov od 21 do 40 (z 110) >>

Švajčiarsko

Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Berninapass   Začiatkom zimy ale aj v obdobiach nedostatku snehu je túra týmto smerom jedným z istých tipov. Vyráža sa z parkoviska (2230m.) pod passom Bernina v smere od Pontresiny. Parkovisko je napravo od cesty. Hneď vedľa premáva známy Unesco vláčik a kúsok dole je berninské lago Bianco. V čase tejto túry boli na jazere desiatky korčuliarov, ktorí využívali tvrdý a hladký prírodný ľad. Svahy smerom na Sasal Mason majú severnú orientáciu. Koncom decembra do nich veľa slnka nezasvieti a v čase tejto túry už bo...   Celý článok
 December v Engadine. už tradičné suchoty. Našťastie sneh napadol v novembri. Všade tvrdo, ľadovo, doskovo. No nechoď na túru keď môžeš. Vyrážam od parkoviska pod Julierpassom v smere od Silvaplany.(cca 2170m.) Slúži ako východisko na túru predovšetkým na Piz Lagrev. Severná orientácia svahov zaručuje často dobré podmienky. Od auta to vôbec nevyzerá, že sa dá. S veľkou dávkou nadšenia a lásky sa ale dá v pohode. V strmom svahu popri ľadopáde používam haršajzne. Na plošine nad ľadopádom odbočujem z klasickej výstupovej trasy doľava. Stúpam hore...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Val Roseg - Chamanna Coaz 2587m. Skialpové možnosti v Engadine sú veľkolepé. Nie každý preto zablúdi do záveru údolia Val Roseg na chatu Coaz. Napriek svojej odľahlosti a pomerne komplikovanému prístupu však bola táto chata pred časom pasovaná časopisom Alpin ako jednu z najlepších skialpových chát v Alpách. V zime býva Chamanna Coaz otvorená podľa snehových podmienok cca od polovice februára do začiatku mája. Možnosti túr v dobrých snehových podmienkach sú výborné. Väčšina z nich ale vedie po ľadovci a tak je pot...   Celý článok

Val Chamuera MTB

14.09.2016
 Švajčiarsko - Engadin: Diavolezza (parkovisko) - Val de Fain - Alp Stretta - Fuorcla Chamuera - Alp Prunella - Serlas - La Punt - Samedan Po tom, ako sme s Mirom už prejazdili všetky zaručené a odporúčané bajkové pecky v okolí, prišiel čas aj na trošku objavovania. Cez voľný deň nie je potrebné vždy hnať sa autom ďaleko, hlavne keď v blízkosti čakajú neobjavené končiny. Jedným z takýchto tipov sa javila aj obrovská a dlhá dolina v horskom pásme medzi Livignom a Engadinom. Vedie tadiaľ turistická značka, ale kto už sa vyberie peši do takej diaľky? Vedel...   Celý článok
 St. Maria im Munstertal (1375) - pass Umbrail (2501) - Piz Umbrail (3033) - Lei da Rims - St. Maria 1658 výškových metrov zjazdu, všetko po divokom, neupravovanom, prírodnom chodníčku. Množstvo selektívnych miest. Divočina. Minimum alebo žiadny turisti. Od kamenných pasáží vo výške 3000 metrov až po chodníček v kosodrevine a borovicovo-smrekovcovom lese.   Do Munstertalu sa dostávam z Engadinu známou cestou cez Ofenpass vedúcou z veľkej časti cez divočinu Švajčiarskeho národného parku. Parkujem hneď na začiatku dedinky St. Maria na parkovisku vľavo pri...   Celý článok
 Bergelské Alpy: Bondo (823) - Sasc Furä (1904) - Passo Trubinasca (2701) - Passo Porcelizzio (2961) - Rifugio Gianetti (2534) - Piz Badile (3305) Via Normale 3+... A naspäť. 14 hodín, cca 4300+     Prechádzam úzkymi uličkami osady Bondo ráno presne o siedmej. Po skúsenostiach z minulého roku už viem kade, tak sa nezdržujem. Za mostom doprava a hneď strmo hore po starom chodníčku, vydláždenom bergelskou žulou. Pri parkovisku som asi za trištvrte hodiny, pozerám si značky áut. Horolezcov z celej Európy priťahuje tento žulový obor. Pokračujem strmým chod...   Celý článok
 Passo Bernina - Sfazú - Val di Campo - Passo Viola - Val Viola - Passo Valécia - Trepale - Val Pila - Livigno - Forcola di Livigno - Fuorcla Minor -  Passo Bernina    Tomuto okruhu predchádzalo veľa. Keď som asi pred desiatimi rokmi prvý raz zavítal do Val Violy, viaceré singltraily ešte neboli vybudované. Chvalabohu a chvála biketurizmu je dnes situácia taká aká je prezentovaná v tomto článku. Kým som sa dopracoval k tomuto nápadu, chcelo to mať v okolí už niečo pojazdené ale rozhodujúce boli aj tak skúsenosti môjho kolegu z práce Mira, ktorý tu toho má p...   Celý článok
 Švajčiarsko - Graubunden - Engadin - St.Moritz - Pontresina - Val Roseg Piz Aguagliouls (3174m.) taký bezvýznamný kopec... ale môže byť kopec bezvýznamný? Podľa mňa určite nie. Pozerám sa na neho priamo z kanclu :) Open air slnečná terasa hotela Roseggletscher (2000m.) Bolo to minulé leto, keď som si pri plánovaní výletov na voľné dni povedal, že najskôr pekne pobehám najbližšie okolie a tak vznikol projekt: Koruna Val Rosegu. Zostavil som si ju sám, je to môj výmysel a zakomponoval som do neho 23 najdôležitejších vrcholov obklopujúcich túto úžasnú d...   Celý článok
 Talianska bezcolná zóna Livigno je už známa svojím masívnym rozvojom na TOP bajkerskú oblasť. Poďme sa dnes pozrieť trošku ďalej od más turistov a bajkerov. Pozrieme sa do krásnej doliny v ktorej na veľa ľudí nenarazíte ale vec ktorá vás tam neminie bude dlhý, krásny a tvrdý singltrail. Valle del Monte - je dolina tak trošku mimo hlavného ruchu ale stále v bezprostrednej blízkosti Livigna. Aby sme sa dostali na začiatok zjazdného trailu bude tentoraz potrebné tlačiť - stojí to určite zato. Pre zokruhovanie tejto túry z Livigna je potrebné dostať sa do se...   Celý článok
Švajčiarko - Engadin - Maloja - Val Forno Popri všetkých tých notoricky známych horských cieľoch je našou veľkou výzvou tu na Vetromagu objavovať aj niečo nové, skryté, ponúknuť čitateľom tajné tipy. Pozoruhodné miesta, o ktorých sa len tak ľahko nedozviete, a práve preto majú tieto informácie cenu zlata. Val Forno je dolina, ktorú som mal v hľadáčiku už dlhšie. Na jej začiatku som už bol kedysi na bajku. Začiatkom zimy som si zabehol až takmer ku ľadovcu. V zime bolo málo snehu, a tak sme sa so Slávkou otáčali v mieste Pian Canin, a teraz sa mi kone...   Celý článok
 Písal sa rok 1984 keď švajčiarska dvojica Erhard Loretan a Norbert Joos ako prvá preliezla hrebeňom Annapurien a dosiahla všetky tri vrcholy siahajúce ponad osemtisíc metrov. Oboch špičkových švajčiarskych horolezcov vtedy čakala ešte hviezdna kariéra... a čakal ich aj v niečom spoločný osud. Erhard Loretan sa stal neskôr tretím horolezcom v histórii, ktorý vystúpil na všetkých 14 osemtisícoviek. Jeho krajan Norbert Joos sa zastavil po trinástich úspešných výstupoch na osemtisícovky práve na tej najvyššej z nich - Mount Evereste. Po problémoch s malou ...   Celý článok
Údolie Engadinu s jeho hlavným centrom St. Moritz je známe predovšetkým milovníkom zimných športov. Posledné roky sa však výrazne rozvíja aj ako letný cieľ pre bajkerov všetkých druhov.   Predstavíme si jeden pekný okruh určený hlavne takým tradičným EX, ako hovoril kamarát, Extrém Cross bajkerom.   Es-cha runde: Parkujeme v obci La Punt (1687m) v údolí Engadinu poniže St.Moritzu v smere na Zernez. Odtiaľto začína asfaltové stúpanie na známy Albulapass (2312m). Asfaltovú cestu využijeme na jednoduché nabratie výšky. Neskôr budeme všetky tieto vý...   Celý článok
 Dva dni po najväčšom snežení tejto zimy, keď meracie stanice v okolí St. Moritzu namerali okolo 60cm nového snehu za 12 hodín, sme si museli vybrať len takú defenzívnu túru. Web chaty Jenatsch hlásil napriek sobotnému sneženiu cez víkend takmer plnú chatu a keďže bolo jasné, že títo ľudia sa po víkende budú musieť dostať nejako do práce, tak plán bol jasný:   Julierpass (parkovisko v ústí doliny Val dAgnel), dolinou do sedla Fuorcla Agnel, odtiaľ zlyžujeme na chatu a po občerstvení sa vrátime naspäť - pekná celodenná túra bez kontaktu so svahmi s...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - Plaun da Lei na brehu jazera Sils (1799m.) Piz Grevasalvas sa vypína v hrebeni vyrážajúcom zo skupiny vrcholov ktorej kraľuje Piz Lagrev južne od Julierpassu. Tento hrebeň vytvára akúsi hradbu ohraničujúcu horný Engadin od nekonečných pasienok medzi Biviom a Septimerpassom. Vrchol tvorený z oboch strán vysokými hradbami je napriek tomu významným a skialpovo zaujímavým cieľom. Severovýchodným miernejším svahom sa totiž dá na lyžiach pohodlne dostať až na vrchol. Skialpinisti poznajú aj variantu z Bivia. Tá je náročnejšia a odpo...   Celý článok
Parkujem na malom parkovisku na ľavej strane cesty kúsok pod Julierpassom v smere z Engadinu. Do údolíčka s názvom Valletta dal Guglia vedie stopa. Na parkovisku sú štyri autá. Je jasné, že to boli všetko skialpinisti. Vyrážam neskoro ale po dobrej stope sa ide rýchlo. V hustej hmle nie je jasné akú bude mať túra budúcnosť. Nádej však stále žije a až po hodnej chvíli sa začína hmla trhať, Medzitým som predbehol štyroch šlapačov s kozmonautickou výstrojou. Stáli a riešili nejaké technické problémy. V dnešných časoch technického pokroku sa niektorí ...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - Val Roseg Po extrémne teplom lete v ktorom dostali alpské ľadovce riadne na držku prišla o nič menej extrémna zima. Vianoce bez snehu vzbudzovali strach: "Čo tu tí hostia budú robiť?!" Ako sa hovorí: "Všetko zlé je na niečo dobré!" príroda ponúkla aspoň na chvíľu originálne riešenie. Cez peknú jeseň domáci snoriči prieskumníci prišli na to, že v závere doliny Val Roseg pustil ľadovec riadne žilou a letné potoky vody v ňom vymodelovali krásne ľadovcové jaskyne. Ako tak pomaly prichádzala zima ale neprichád...   Celý článok
Kúsok smerom na sever z Julierpassu je malá horská osada Bivio s ešte menším lyžiarskym strediskom. Nie je tam ani jedna sedačka len kotvové vleky - skôr taký skiskanzen. V smere od Julierpassu ešte pred vjazdom do Bivia natrafíme na malé parkovisko, neplatí sa. Je tu odstavených pár Camperov s hrdým nápisom "Camping" na druhej strane cesty zase dolná stanica vleku s menšou drevenou reštauráciou. Parkujeme a vyrážame v snehovej biede najprv po poratrakovanej ceste smerom na Septimerpass. Pri prvých usadlostiach odbočujeme cez potok vľavo a po už predšla...   Celý článok
Najhoršia zima za minimálne 15 posledných rokov v Alpách pokračuje. Zatiaľ čo na západe už nasnežilo trošku viac, čo sa prejavilo aj padaním lavín s frírajdistami, vo východných Alpách posledná a vlastne jediná vlna sneženia akurát zariadila dostatok snehu pre bežkárov... Vo Švajčiarskom  Engadine (St.Moritz) môžete zabudnúť na túry mimo zjazdoviek, a keďže po zjazdovkách môžu šliapať len majitelia cestovného lístka :) tak v krátkosti aspoň dva tipy na prechádzku do nádherných dolín Engadinu. Val Forno sa nachádza východne smerom od Maloje . P...   Celý článok
 Koncom februára minulej zimy (2014/15) sa v Švajčiarskom Engadine spravili celkom dobré podmienky na práškovanie. Predpoveď počasia nás nasmerovala do Val di Campo, orientovanej viac južnejšie. S Mirom prechádzame autom v smere od Pontresiny cez Passo Bernina a schádzame po udržiavanej ceste spájajúcej Engadin s Valtellinou až po už známe parkovisko Sfazú 1600m.  Val di Campo aj s priľahlou Val Viola už poznáme dobre z letných bajkových túr, v zime to ale pre nás je veľká neznáma. Najprv nás čaká vyšlapať miernou, skútrom ujazdenou cestou ku chate Saoseo...   Celý článok
 Švajčiarsko - Berninské Alpy - Engadin -  Pontresina - Lagalb dolná stanica lanovky 2007m.n.m. Nad údolím Engadinu sa vypínajú stovky vrcholov. Človek, keby chcel, mohol by sa na každú túru vybrať na iný vrchol a dlhé roky by nemusel žiadnu túru presne zopakovať. December roku 2015 sa zapíše ako veľmi suchý a na snehovú pokrývku lakomý mesiac. Po tréningu na zjazdovke na vrch Lagalb oproti Diavolezze neďaleko passo Bernina mi padol zrak na neďaleký kopec. Volá sa Piz Alv, vysoký je len tesne pod tri tisícky. Vedel som už dávnejšie, že je to taký Engadi...   Celý článok