Rock Machine

Švajčiarsko

Horská fotografia z pohľadu Alexandra Luczyho

11.06.2017
Začínam optickým blufom, lebo tento úvodný obrázok nie je skutočný, ale práve to je Šaňov štýl fotografie: vyvolať emócie, ktoré vedú k otázkam.   Profesionálny fotograf vraj zásadne odmieta robiť obrázky, ktoré nezodpovedajú realite. Ale má aj málo porozumenia pre iný druh fotografie. U profesionálov je rozšírená mienka, že obraz, ktorý je digitálne zmenený, je bastard.   Je to ale naozaj tak? Veď predsa Šaňo sám bol profi horský vodca, pozná realitu hôr naspamäť a skúsil ju aj na vlastnom tele. A predsa vidí hory aj z iného uhla pohľ...   Celý článok
 Ofenpass sa nachádza vo Švajčiarsku v cípe kde sa stretávajú hranice troch štátov: Talianska, Rakúska a Švajčiarska. V úžasnom a nedotknutom prostredí Švajčiarskeho národného parku vedie cesta spájajúca dolinu Munstertal so Švajčiarskom. Cez Ofenpass musia rovnako prejsť všetci, ktorí v zime mieria do Livigna v smere z Južného Tirolska. Passo Stelvio je totiž v zime uzavreté, cez Ofenpass sa dá jazdiť celoročne.   Toto miesto obklopené úžasnou prírodou je dobrým tipom na podniknutie niektorej z populárnych bajkových túr, na svoje si tu prídu aj pe...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Pontresina - Val Roseg Čo som sa tu už napísal o skialpových možnostiach tejto doliny. A ono to je super, že si to nikto poriadne nevšimol. Ludia jazdia skialpovať do japonských lesíkov, na Lofoty či do iných neďalekých nórskych končín, prípadne si odskočia na týždeň na Kamčatku. Však tie Alpy ( 2000km dlhý pásik kopcov) sú už také okukané a infraštruktúrou prepchané :))) Ale no. Dobre tak. Ono ja stopu prešlapávam rád a zostane to tu všetko pre mňa. A zase keď sa spraví podmienka tak mi frírajdisti z Corvatschu pomôžu a ob...   Celý článok
 Dve také blízke aktivity a zároveň také odlišné. Prešlapávam si stopu vo Val Roseg smerom ku lyžiarskemu stredisku Corvatsch. Snehu je veľa. Hrozia lavíny. Otáčam sa. Celkovo tri razy dnes. Frírajdista zhora neprišiel žiadny. Pomohlo by mi to. Pozorovať jeho stopu ako sa zarezáva do svahu, a čo na to sneh...   Deň potom. Počasie je krásne a ja dávam ďalší pokus prebiť sa masou nového snehu hore. Dostávam sa vyššie ako včera, aj vďaka lepšej viditeľnosti. Pokúšam sa netradične ísť viacej vpravo, ale zastavuje ma krátky úsek strmšieho svahu. Oto...   Celý článok
TOP of The World - tak nazýva St. Moritz sám seba na reklamných plagátoch a v prospektoch. Už zajtra tu začnú majstrovstvá sveta v zjazdovom lyžovaní. Tento šport nie je Vetroparketa, ale keď sme už tu, pozrime sa aspoň, kde sa to budú naše dievky a chlapci šmýkať. St. Moritz je miesto, ktoré by sa z prírodného hľadiska dalo nazvať takým malým rajom na zemi alebo aj prírodným zázrakom. Do tohoto nádherného údolia s krásnymi jazerami, kopcami a zákutiami sa však už pred rokmi zamilovala smotánka tohto sveta, a tak popri tých zákutiach tu odvtedy aj čo-to...   Celý článok
 Táto zima opäť Engadinu nepraje, našťastie snehový základ ešte z novembra stvrdol poriadne a tak sa v oblasti Julierpassu dajú podnikať základné túry. Hmm človeku to príde možno obmedzené, stále chodiť do jednej oblasti, hlavne keď nie je o moc väčšia ako Vysoké Tatry :) Tieto obrázky vznikli pred týždňom. Teda už to nie je úplne aktuálny aktuál. Odvtedy niečo pripadlo. Pozakrývalo kamene. Najbližšie to bude zaujímavé. Ktovie kedy bude najbližšie. Blížia sa Majstrovstvá sveta v zjazdovom lyžovaní a tie budú práve v St. Moritzi...    Julie...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Julierpass   Pri predstavovaní základných skialpových cieľov v oblasti julierpassu sa dnes vyberieme na južnú stranu od Hospicu La Veduta. Tu som zaparkoval. S lyžami v ruke prebehol cez cestu a pripol lyže hneď vedľa nej. Julier ponúka absolútny skialpový luxus.  Po výšlape do sedielka pod Coluonasom s výhľadom na zamrznuté jazero nasledoval krátky zjazd na pásoch. Potom dolinkou smer fuorcla Grevasalvas. Ešte pred ňou som odbočil vpravo smer Emmat Dadaint a podľa snehových podmienok som sa snažil natiahnuť čo najid...   Celý článok
 Švajčiarsko - St. Moritz - Julierpass skialparena   Tá úžasná rozmanitosť a dostupnosť skialpových cieľov Julierpassu ma neprestáva nadchýnať. Táto túra je spracovaná z archívu z roku 2016 - (4. marec). Parkovali sme pri Hospici La Veduta. Oproti parkovisku sa prejde cez cestu, zapnú sa lyže a šlapeme. Najprv do sedielka pod Coluonasom. Odtiaľto sa pustíme na pásoch ku zamrznutému jazeru. Náš cieľ je tentoraz Piz dEmmat Dadora. Ten pravý kopec z dvojice krásavcov s čudáckymi menami. Od jazera hore členitým terénom. Podklad je tu vápencový. Pripom...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Berninapass   Začiatkom zimy ale aj v obdobiach nedostatku snehu je túra týmto smerom jedným z istých tipov. Vyráža sa z parkoviska (2230m.) pod passom Bernina v smere od Pontresiny. Parkovisko je napravo od cesty. Hneď vedľa premáva známy Unesco vláčik a kúsok dole je berninské lago Bianco. V čase tejto túry boli na jazere desiatky korčuliarov, ktorí využívali tvrdý a hladký prírodný ľad. Svahy smerom na Sasal Mason majú severnú orientáciu. Koncom decembra do nich veľa slnka nezasvieti a v čase tejto túry už bo...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - Pontresina - Val Roseg O ľadovcovej jaskyne vo Val Rosegu som tu písal už minulý rok.  V lete vznikajú pôsobením vody a potôčikov ktoré podmývajú ľadovec zaujímavé jaskyne a rôzne ľadovcové útvary. Všetko je o to zaujímavejšie, že v zime, keď v jaskyni potoky netečú dá sa ísť do jaskyne všetko pekne v kľude pozrieť. Dostanete sa takto pekne ľadovcu pod kožu a pohľadkáte si ľad pekných pár tisíc rokov starý. Pôsobením vody sa z roka na rok všetko rýchlo mení a tak som využil príležitosť a navštívil jaskyne aj po r...   Celý článok
 December v Engadine. už tradičné suchoty. Našťastie sneh napadol v novembri. Všade tvrdo, ľadovo, doskovo. No nechoď na túru keď môžeš. Vyrážam od parkoviska pod Julierpassom v smere od Silvaplany.(cca 2170m.) Slúži ako východisko na túru predovšetkým na Piz Lagrev. Severná orientácia svahov zaručuje často dobré podmienky. Od auta to vôbec nevyzerá, že sa dá. S veľkou dávkou nadšenia a lásky sa ale dá v pohode. V strmom svahu popri ľadopáde používam haršajzne. Na plošine nad ľadopádom odbočujem z klasickej výstupovej trasy doľava. Stúpam hore...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Val Roseg - Chamanna Coaz 2587m. Skialpové možnosti v Engadine sú veľkolepé. Nie každý preto zablúdi do záveru údolia Val Roseg na chatu Coaz. Napriek svojej odľahlosti a pomerne komplikovanému prístupu však bola táto chata pred časom pasovaná časopisom Alpin ako jednu z najlepších skialpových chát v Alpách. V zime býva Chamanna Coaz otvorená podľa snehových podmienok cca od polovice februára do začiatku mája. Možnosti túr v dobrých snehových podmienkach sú výborné. Väčšina z nich ale vedie po ľadovci a tak je pot...   Celý článok

Val Chamuera MTB

14.09.2016
 Švajčiarsko - Engadin: Diavolezza (parkovisko) - Val de Fain - Alp Stretta - Fuorcla Chamuera - Alp Prunella - Serlas - La Punt - Samedan Po tom, ako sme s Mirom už prejazdili všetky zaručené a odporúčané bajkové pecky v okolí, prišiel čas aj na trošku objavovania. Cez voľný deň nie je potrebné vždy hnať sa autom ďaleko, hlavne keď v blízkosti čakajú neobjavené končiny. Jedným z takýchto tipov sa javila aj obrovská a dlhá dolina v horskom pásme medzi Livignom a Engadinom. Vedie tadiaľ turistická značka, ale kto už sa vyberie peši do takej diaľky? Vedel...   Celý článok
 St. Maria im Munstertal (1375) - pass Umbrail (2501) - Piz Umbrail (3033) - Lei da Rims - St. Maria 1658 výškových metrov zjazdu, všetko po divokom, neupravovanom, prírodnom chodníčku. Množstvo selektívnych miest. Divočina. Minimum alebo žiadny turisti. Od kamenných pasáží vo výške 3000 metrov až po chodníček v kosodrevine a borovicovo-smrekovcovom lese.   Do Munstertalu sa dostávam z Engadinu známou cestou cez Ofenpass vedúcou z veľkej časti cez divočinu Švajčiarskeho národného parku. Parkujem hneď na začiatku dedinky St. Maria na parkovisku vľavo pri...   Celý článok
 Bergelské Alpy: Bondo (823) - Sasc Furä (1904) - Passo Trubinasca (2701) - Passo Porcelizzio (2961) - Rifugio Gianetti (2534) - Piz Badile (3305) Via Normale 3+... A naspäť. 14 hodín, cca 4300+     Prechádzam úzkymi uličkami osady Bondo ráno presne o siedmej. Po skúsenostiach z minulého roku už viem kade, tak sa nezdržujem. Za mostom doprava a hneď strmo hore po starom chodníčku, vydláždenom bergelskou žulou. Pri parkovisku som asi za trištvrte hodiny, pozerám si značky áut. Horolezcov z celej Európy priťahuje tento žulový obor. Pokračujem strmým chod...   Celý článok
 Passo Bernina - Sfazú - Val di Campo - Passo Viola - Val Viola - Passo Valécia - Trepale - Val Pila - Livigno - Forcola di Livigno - Fuorcla Minor -  Passo Bernina    Tomuto okruhu predchádzalo veľa. Keď som asi pred desiatimi rokmi prvý raz zavítal do Val Violy, viaceré singltraily ešte neboli vybudované. Chvalabohu a chvála biketurizmu je dnes situácia taká aká je prezentovaná v tomto článku. Kým som sa dopracoval k tomuto nápadu, chcelo to mať v okolí už niečo pojazdené ale rozhodujúce boli aj tak skúsenosti môjho kolegu z práce Mira, ktorý tu toho má p...   Celý článok
 Švajčiarsko - Graubunden - Engadin - St.Moritz - Pontresina - Val Roseg Piz Aguagliouls (3174m.) taký bezvýznamný kopec... ale môže byť kopec bezvýznamný? Podľa mňa určite nie. Pozerám sa na neho priamo z kanclu :) Open air slnečná terasa hotela Roseggletscher (2000m.) Bolo to minulé leto, keď som si pri plánovaní výletov na voľné dni povedal, že najskôr pekne pobehám najbližšie okolie a tak vznikol projekt: Koruna Val Rosegu. Zostavil som si ju sám, je to môj výmysel a zakomponoval som do neho 23 najdôležitejších vrcholov obklopujúcich túto úžasnú d...   Celý článok
 Talianska bezcolná zóna Livigno je už známa svojím masívnym rozvojom na TOP bajkerskú oblasť. Poďme sa dnes pozrieť trošku ďalej od más turistov a bajkerov. Pozrieme sa do krásnej doliny v ktorej na veľa ľudí nenarazíte ale vec ktorá vás tam neminie bude dlhý, krásny a tvrdý singltrail. Valle del Monte - je dolina tak trošku mimo hlavného ruchu ale stále v bezprostrednej blízkosti Livigna. Aby sme sa dostali na začiatok zjazdného trailu bude tentoraz potrebné tlačiť - stojí to určite zato. Pre zokruhovanie tejto túry z Livigna je potrebné dostať sa do se...   Celý článok
Švajčiarko - Engadin - Maloja - Val Forno Popri všetkých tých notoricky známych horských cieľoch je našou veľkou výzvou tu na Vetromagu objavovať aj niečo nové, skryté, ponúknuť čitateľom tajné tipy. Pozoruhodné miesta, o ktorých sa len tak ľahko nedozviete, a práve preto majú tieto informácie cenu zlata. Val Forno je dolina, ktorú som mal v hľadáčiku už dlhšie. Na jej začiatku som už bol kedysi na bajku. Začiatkom zimy som si zabehol až takmer ku ľadovcu. V zime bolo málo snehu, a tak sme sa so Slávkou otáčali v mieste Pian Canin, a teraz sa mi kone...   Celý článok
 Písal sa rok 1984 keď švajčiarska dvojica Erhard Loretan a Norbert Joos ako prvá preliezla hrebeňom Annapurien a dosiahla všetky tri vrcholy siahajúce ponad osemtisíc metrov. Oboch špičkových švajčiarskych horolezcov vtedy čakala ešte hviezdna kariéra... a čakal ich aj v niečom spoločný osud. Erhard Loretan sa stal neskôr tretím horolezcom v histórii, ktorý vystúpil na všetkých 14 osemtisícoviek. Jeho krajan Norbert Joos sa zastavil po trinástich úspešných výstupoch na osemtisícovky práve na tej najvyššej z nich - Mount Evereste. Po problémoch s malou ...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 99) >>
Sportful | Eshop so športovým oblečením
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2017  |  designed by MVM Trade s.r.o.