Zoznam článkov od 1 do 15 (z 126) >>

Švajčiarsko

Engadin, Sils Maria a Nietzsche

23.09.2018
 Švajčiarsky Engadin bola chudobná pastierska oblasť, kým krásu tunajšej prírody a zdravú klímu s čistým horským vzduchom neobjavila smotánka vtedajšieho sveta...   Jeden septembrový deň roku 2017 som sa zastavil pri osade Sils Maria, aby som sa poprechádzal po chodníčkoch a zašiel sa pozrieť ku pamätníku Nietzscheho, ktorý na mňa svietil z turistickej mapy na konci poloostrova. Parkujem pri hlavnej ceste, nepokúšam sa dostať ďalej autom, mám nohy. Prechádzam cez osadu Baselgia a blížim sa ku poloostrovu. Žije to tu turizmom, chodníčky sú dobre značen...   Celý článok
Sportzentrum Grindelwald, Grindelwald, Švajčiarsko 13.07.2018 10:40 check in Eiger Ultra Trail 2018_E51 Pomalým a ležérnym krokom schádzame spolu s Milanom moderným športovým centrom dole k ľadovej ploche zimného štadióna, v ktorého blízkosti na veľkej ploche prebieha prezentácia na 6. ročník Eiger ultra trialu. Niet sa kam ponáhlať, splývame s davom smerujúcim hore a dolu a sem tam sa zastavujeme pri množstve predajných stánkov, sponzorov tohto podujatia. V centre diania to vyzerá ako v mravenisku, ľudia s malými bežeckými batôžkami na chrbtoch a...   Celý článok
Val Malenco je veľká dolina na talianskej strane Berninských Álp ohraničujúca ich z juhu. Aj keď by to bolo z Val Rosegu vzdušnou čiarou čo by kameňom dohodil, autom po ceste dookola to trvá dve hodiny... Priznám sa, že k výpadu s bajkom do Val Malenco cez sedlo Ciancan ma inšpirovala zmienka o MTB túre okolo masívu Berniny, autom sa mi cez vzácny voľný čas dookola ísť nechcelo, radšej sedím na bajku ako v aute a tak som zaparkoval už klasicky na obľúbenom parkovisku Sfazú a vyrazil odtiaľ. Najprv som zjazdoval do Poschiava (1000m.) a odtiaľ som stúpal najp...   Celý článok
Maloja - už tradične parkujem na bezplatnom parkovisku. Z auta vykladám bajk a vyrážam po asfaltke smer Lej Cavloc. V rámci šetrenia kĺbov sa snažím maximálne zapojiť do hry bajk. Za jazerom bajk zamknem o strom a ďalej už pokračujem peši. Najkratšia značkovaná trasa ku chate vedie dolinou. Pekné počasie mi nedovoľuje nefotiť aj keď som sa tu už toho nafotil. Táto dolina je určite jedna z najkrajších aké som kedy videl... Prichádzam ku chate a rovno stretávam chatára Beata. Niečo tam aj s pomocníkom majstruje. Zdravíme sa a rovno sa ho pýtam na novú tras...   Celý článok
 Švajčiarsko - hory medzi Davosom a ST.Moritzom: S-Chanf - Val Susauna - Sella da Ravais - Hoch Ducan 3063m. Vyrážam z parkoviska pri hlavnej ceste v ústí doliny Val Susauna. Už tretíkrát toto leto naberám výšku touto krásnou a dlhou dolinou. Tento raz na jej konci neodbočujem doprava smer Scalettapass, ale idem vľavo do Val Funtauna. Keby som pokračoval až na koniec, prídem k chate Kesch, ale ja odbočujem zase vpravo, smer Sertigpass. Pod sedlom pokračujem planinou tvoriacou veľké sedlo až ku jazeru Ravais.  Tu parkujem bajk. Dnes mám so sebou väčší batôžtek....   Celý článok
Horný Engadin: S-Chanf - Val Susauna - Scalettapass - Durrboden - Teufi - Jakobshorn - Sertigdorfli - Sertigpass - Val Funtauna - S-Chanf = 2780 v.m., 8:40 hod., 55 km  Davos Epic trail sa nazýva značkovaný chodník, začínajúci na Jakobshorne pri hornej stanici lanovky nad Davosom a končiaci vo Filisure. Chodníček využívaný rovnako chodcami ako bajkermi nesie ocenenie vraj najkrajšieho európskeho MTB trailu.  Po chvíli študovania mapy som zistil, že záverečný úsek z Moonsteinu do Filisuru sme už s kamarátmi išli. Odkaz na report nájdete dole. V každom prípade ma...   Celý článok
 Švajčiarsko - Horný Engadin: Piz Albris 3165 m., Piz Pischa 3136 m., Piz Pruna 3152 m., Piz Sagliaint 2944 m., Piz Tschuffer 2917 m., Piz dal Fain 2907 m. Stredovekí pastieri v snahe zabezpečiť si obživu vyklčovali väčšiu časť Álp a navždy tak zmenili ich ráz. Dnešný človek prechádzajúci sa dolinami bez vyššej vegetácie by ľahko mohol nadobudnúť dojem, že takto to tu vždy bolo, ale nie je to pravda. Pastieri boli dôslední. Vedeli, že stromčeky a kríky ponechané na neprístupnejších miestach budú každoročne posielať svoje semená a výhonky do okolia,...   Celý článok
Švajčiarsko - Dolný Engadin - Scuol   Údolie Engadin leží v juhovýchodnej časti Švajčiarska, v kantóne Graubünden. Os jedného z najdlhších alpských údolí (asi 90 km) tvorí rieka Inn - od svojho prameňa nad priesmykom Maloja (Maloja Pass) až po hranicu s Rakúskom. Engadin, chránený z oboch strán vysokými štítmi, je známy predovšetkým svojou slnečnou klímou a nádhernou krajinou s početnými možnosťami outdoorových aktivít. Nazývaný je tiež „strecha Európy". Dolný Engadin je nádherný kraj. Krásne hory, nekonečné údolie rieky ...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz Piz Ot je mohutná pyramída týčiaca sa nad lyžiarskym strediskom Corviglia - Piz Nair neďaleko St. Moritzu. Predovšetkým pri zjazde dole z Passo Bernina smerom do Pontresiny pohľad na pyramídu Piz Ot vytvára silný dojem. Dlho som sa tomuto miestu vyhýbal jednak kvôli množstvu zaujímavých cieľov všade naokolo a jednak kvôli blízkosti lyžiarskeho strediska, ktoré ma na nejakú letnú pešiu túru vôbec nelákalo. Pri mapovaní a dokumentovaní engadinských blues (modrých vysokohorských trás) ale nakoniec prišiel rad aj na Piz Ot....   Celý článok
  Berninské Alpy na hranici Talianska so Švajčiarskom Keď som v septembri 2017 prešiel už druhý raz okruh cez Col dAnzana a spustil sa veľkolepým zjazdom dole do Tirana objavil som kúsok pod sedlom mapu so zaznačenou bajkovou trasou č.301 do Val Fontana.   Pochopil som, že toto je presne to čo hľadám a táto prefotená mapka ma posunie pri objavovaní zase o kus ďalej. Na začiatku letnej sezóny 2018 som pri zlom počasí v Engadne operatívne siahol po tejto možnosti a kúsok pred dvanástou hodinou som vyrazil od auta zaparkovaného pod začiatkom stúpania na Col d...   Celý článok
  Val Roseg - Pontresina - Val de Fain - Stretta - Livigno - Chaschauna - S-Chanf - Samedan - Pontresina - Val Roseg  Z Val Roseg vyrážam až o dvanástej. Dnes si na okruh beriem karbónový hardtail Rockmachine Blizz. Okrem dvoch sediel v teréne ma čaká aj veľa asfaltu. A práve tie asfaltové úseky sú na tomto bajku parádae. Nechal som si ešte plášte s jemným gripom a tak z Pontresiny po dolnú stanicu lanovky na Diavolezzu priam letím. Tu odbočujem do Val de Fain. Fajnové stúpanie, oceňujem ľahký prevod, ktorý ponúka Sram XG10-50.   Prichádzam do sedla Stre...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz Nad St. Moritzom sa vypína horský hrebeň v ktorom je San Gian len jedným z vrcholkov uložených vedľa seba. Priamo z tohto vrcholu ale vedie parádna možnosť zjazdu severnými a v spodnej časti západnými svahmi až dole do Moritzu. Približne 1300 výškových metrov nepretržitého zjazdu.  Zjazd z vrcholu San Gian (3134m.) do St. Moritzu je najznámejším a najkvalitnejším zjazdom v bezprostrednej blízkosti Moritzu. V dolnej časti sa napája na zjazdovku Hahnensee končiacu pri hoteli Kempinski. Tento zjazd nie je klasickým frírajdo...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Champfer Lyžiarske stredisko nad St.Moritzom je zo západu ohraničené výraznou dolinou Val Suvretta. Táto je používaná frírajdistami zjazdujúcimi z Piz Nair ale rovnako aj klientami heliski ktorých vrtuľník vysadzuje na protiľahlom Corn Camoutsch. Dolina je prevažne mierna, stopy lyžiarov sú väčšinou priame a tak pri výšlape na pásoch od Champferu sa dá využiť tvrdý vyjazdený podklad, natrafil som dokonca aj na starú výstupovú stopu. Dolina je to síce mierna ale zase o to dlhšia a preto treba natiahnuť krok...  Val S...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz - Val Roseg - 14.02.2018 Po dvoch veľmi slabých zimách je konečne od začiatku tejto zimy slušný základ a dajú sa podnikať kvalitné túry v celom Engadine. Trochu škoda toho silného vetra, ktorý v oblasti vrcholov a hrebeňov odfúkol veľkú časť snehu preč... V tento deň som vyrazil ráno pred siedmou z hotela Roseggletscher smer Piz Tschierva. Trasa vedie najprv po bežeckej stope ktorá je konečne po dvoch rokoch znovu upravená v plnom rozsahu. Z nej po asi 20 minútach odbočujem ku moréne ľadovca a popri nej šlapem ku chate ...   Celý článok

Hrana Val Rosegu

03.02.2018
 Švajčiarske Alpy - St. Moritz - Pontresina - Val Roseg. Leto 2017. Pekné dni voľna treba využiť vždy naplno a efektívne. Mojou snahou je dlhodobo v takéto dni byť čo najviac vonku v akcii a čo najmenej sedieť v aute. Výhodou v plánovaní mi je najbližšie okolie môjho základného tábora v doline Val Roseg. V tento deň som auto nepoužil vôbec. Ráno som s batôžtekom jemným poklusom vybehol priamo z chyže a na zahriatie sa preklusol 7 km dole do Pontresiny. Popri štrkovej ceste dolinou vedie aj nádherný krajinou vlniaci sa chodníček. Pred Pontresinou som v pra...   Celý článok